KOMPARASI TEORI GESTALT DAN A.A.M DJELANTIK: STUDI KASUS DESAIN KOMUNIKASI VISUAL PADA IKLAN NUCIFERA

Suanda Maulana Usman, Muh Faisal, Meisar Ashari

Abstract


This research discusses the visual communication design contained in product advertisements from the Nucifera cafe by focusing on the shape, weight and presentation. The purpose of this research is to obtain information regarding Visual Communication Design in Nucifera Café Makassar Advertisements on Instagram Social Media. The object of this research is the advertising design at the Nucifera cafe which is handled by the marketing agency, Creanov. The data collection techniques used in this research are observation, interviews and documentation. The data analysis technique uses qualitative descriptive. The results of this research have four stages in the data collection process. The first stage is that the researcher collects data through observation, then interviews parties related to the research object and then documents the research object. The second stage is data reduction. After carrying out the first stage, data reduction is carried out and then supported by data collection, simplification and sorting. The third stage is data display, this data presentation is prepared after carrying out a series of stages, the form of data presentation is in the form of narrative text. The fourth stage is data conclusion, the final conclusion in the qualitative analysis process is carried out after the data has gone through several stages and then conclusions will be drawn.

Keywords


Comparative Theory; Nucifera; Visual Communication Design

Full Text:

PDF

References


Afip M. 2016 Perancangan Desain Komunikasi Visual Sebagai Sarana Promosi Café La Dolce Vita di Kota Semarang. Skripsi. Semarang: Universitas Dian Nuswantoro.

Anggraini L., Kirana N.. 2021. Desain Komunikasi Visual: Panduan untuk Pemula. Buku. Bandung: Penerbit Nusa Cendekia.

Dermawan F. 2012. Terminologi Desain: Pengantar Desain Komunikasi Visual. Skripsi. Bandung: Universitas Komputer Indonesia.

Faisal, Muh. (2011). Desain Dasar Dwi Matra. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Faisal, Muh. (2018). Identity Contestation of Contemporary Painting Art in Makassar. Journal SCIRJ, 6(6), 15-24.

Faisal, Muh. (2019). Medan Identitas Seniman Kontemporer. Emik, 2(1), 1-20.

Fahresi M. 2018. Penggunaan Instagram Dalam Mempromosikan Café Cinnamon Sultan Alauddin Makassar. Skripsi. Makassar: Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

Fida L. S. 2019. Aspek Mise-En-Scene dalam Adegan Perjalanan Jenderal Soedirman Menuju Desa Sobo Pacitan Karya Viva Westi (Analisis Estetika A.A.M. Djelantik). Skripsi. Jember: Universitas Jember.

Milviani C., Saputra E. A. 2016. Perancangan Desain Komunikasi Visual Sebagai Identitas Brand dan Media Promosi Untuk Produk Bakeazy. (Online Jurnal) VICIDI: Visual Communication Design, vol. 06, no. 2. Desember, 2016.

Monica, Luzar C. L. 2011. Efek Warna Dalam Dunia dan Periklanan. (Online Jurnal) HUMANIORA, vol. 2. No. 2. Jakarta Barat: BINUS University. Oktober 2011.

Oktaviani K. 2018. Estetika Metamorfosis Kupu-Kupu Pada Perhiasan Tusuk Konde. Yogyakarta: Skripsi thesis. Institut Seni Indonesia Yogyakarta.

Setiawan A. 2016. Pencapaian Sense of Design Dalam Perancang Desain Komunikasi Visual. (Online Jurnal) Andharupa: vol 02, no. 02. Semarang: Universitas Dian Nuswantoro.

Suryani L. F. 2015. Instagram dan Fashion Remaja (Studi Kasus Peran

Media Sosial Instagram Terhadap Trend Fashion Remaja dalam akun @ootdindo Tahun 2014). Skripsi. Surakarta: Universitas Sebelas Maret.

Tanudjaja B.B. 2005. Aplikasi Prinsip Gestalt pada Media Desain Komunikasi Visual. (Online Jurnal) NIRMANA, vol 7, no. 1. Surabaya: Universitas Kristen Petra. Januari, 2019.

Wijaya Y. P. 1999. Tipografi Dalam Desain Komunikasi Visual. (Online Jurnal) NIRMANA, vol. 1 no. 1. Surabaya: Universitas Kristen Petra. Januari, 1999.

Yuwono. 2021. Perancangan Redesan Logo LPI Salsabila Dengan

Mengaplikasikan Prinsip Gestalt. (Online Jurnal) AKSA: Jurnal Desain Komunikasi Visual, vol. 05, no. 1. Yogyakarta: Sekolah Tinggi Seni Rupa dan Desain Visi Indonesia. 12 November 2021.

Zuhri S. 2019. Desain Komunikasi Visual Pada Kue Bosang Makassar di Sosial Media Instagram. Skripsi. Makassar: Universitas Muhammadiyah Makassar.

Sumber Gambar dan Internet: Rizaty A. M. 2022. Pengguna Instagram Indonesia Terbesar Keempat di Dunia. (Online) https://dataindonesia.id/, diakses pada 25 November 2022.

Riyanto P. G. 2022. Bisnis Iklan Seret, Keuntungan Induk Google Turun 27 Persen. (Online) https://tekno.kompas.com/, diakses pada 25 November 2022.

Rumah Media. 2022. Pengguna Media Sosial di Indonesia capai 191 Juta pada 2022. (Online) www.rumahmedia.com pada 24 Agustus 2022, diakses pada 25 November 2022




DOI: https://doi.org/10.26618/jh.v12i1.13772

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Diterbitkan:
 
Program Studi Pendidikan Seni Rupa
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 
Universitas Muhammadiyah Makassar 
Alamat: Jalan Sultan Alauddin No 259 
Email: harmoni@fkip.unismuhmakassar.ac.id   

ISSN Print    : 2087-9865
ISSN Online : 3026-5002


Cited By: CrossRef
DOI: 10.26618


Creative Commons License