PENGARUH SUPERVISI KEPALA SEKOLAH TERHADAP KINERJA GURU BAHASA ARAB DI MADRASAH ALIYAH MUALLIMIN MUHAMMADIYAH CABANG MAKASSAR

Mustabsyira Mustabsyira

Abstract


This study aims to determine 1) Supervision of school principals at Madrasah Aliyah Muallimim Muhammadiyah Makassar Branch, 2) Performance of Arabic teachers at Madrasah Aliyah Muallimim Muhammadiyah Makassar Branch, 3) The effect of principal supervision on the performance of Arabic teachers at Madrasah Aliyah Muallimim Muhammadiyah Makassar Branch.

This research is a descriptive correlational study in which all the variables to be observed, then correlated between the independent variable and the dependent variable. Data collection methods are observation, interview, questionnaire and documentation.

The results obtained data that: 1) Supervision of the principal at Madrasah Aliyah Muallimim Muhammadiyah Makassar Branch is in the high category. These results are consistent with the distribution of frequencies and percentages obtained in the field, which shows that the supervision of the principal at Madrasah Aliyah Muallimim Muhammadiyah Makassar branch is around 57.14%. 2) The performance of Arabic teachers at Madrasah Aliyah Muallimim Muhammadiyah Makassar Branch is in the high category. These results are consistent with the distribution of frequencies and percentages which indicate that the performance of Arabic teachers at Madrasah Aliyah Muallimim Muhammadiyah Makassar branch is around 51.43%. 3) Principal supervision has a significant effect on the performance of Arabic teachers at Madrasah Aliyah Muallimim Muhammadiyah Makassar Branch, which is indicated by a significance value of P 0.000 <0.05.


Full Text:

PDF

References


Ali, Muhammad. 2009. Pendidikan untuk Pembangunan Nasional Menuju Bangsa Indonesia yang Mandiri dan Berdaya Saing Tinggi. Jakarta: Grasindo.

Anonim. 2006. Standar Nasional Pendidikan (SNP). Jakarta: Asa Mandiri.

-----------. 2008. UU No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional dan UU No. 14 tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. Jakarta: Visi Media.

Ciptono dan Ganjar Triadi. 2009. Guru Luar Biasa. Yogyakarta: Bentang Pustaka.

Danim, Sudarwan. 2002. Inovasi Pendidikan: Dalam Upaya Meningkatkan Profesionalisme Tenaga Kependidikan. Bandung: Pustaka Setia.

Depdiknas. 2006. Standar Kompetensi Kepala Sekolah TK, SD, SMP, SMA, SMK & SLB, Jakarta: BP. Cipta Karya

Hamalik, Oemar. 2008. Pendidikan Guru Berdasarkan Pendekatan Kompetensi.Jakarta: Bumi Aksara.

Ilyas, Baharuddin dan Muh. Arif Tiro. 2002. Metodologi Penelitian Untuk Ilmu-ilmu Sosial dan Ekonomi. Makassar: Andira Publisher.

Ishaq, Isjoni. 2006. Pendidikan Sebagai Investasi Masa Depan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Mulyana A.Z. Rahasia Menjadi Guru Hebat: Memotivasi Diri Menjadi Guru Luar Biasa. Jakarta: Grasindo.

Mulyasa, E. 2003. Kurikulum Berbasis Kompetensi. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Muslim, A. 2003. Undang-undang RI No. 20 Tahun 2003 Tentang Sisdiknas. Bandung: Fokus Media.

Nurkolis. 2003. Manajemen Berbasis Sekolah: Teori, Model dan Aplikasi. Jakarta: Grasindo.

Poerwadarminta, W.J.S. 2005. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Prayitno. 2009. Dasar Teori dan Praksis Pendidikan. Jakarta: Grasindo.

Prawirosentono, Suyadi. 1999. Manajemen Sumber Daya Manusia, Kebijakan Kinerja Karyawan, Kiat Membangun Organisasi Kompetitif Menjelang Perdagangan Bebas Dunia. Edisi pertama. Yogyakarta: BPFE.

Rifa’i, Moh. 1987. Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Bandung: Jemmars.

Ruky, Achmad S. 2006. Sistem Manajemen Kinerja: Panduan Praktis untuk Merancang dan Meraih Kinerja Prima. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Rusyam, A. Tabrani. 2003. Proses Belajar-Mengajar Tingkat Pendidikan Dasar. Bandung: Bina Budhaya.

Sagala Saiful. 2009. Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga Kependidikan. Bandung: Alfabeta.

Sahertian, Pieta dan Frans Matahera. 2000. Prinsip dan Teknik Supervisi Pendidikan.

Sahertian, Pieta. 2000. Konsep Dasar dan Teknik Supervise Pendidikan Dalam Rangka Sumber Daya Manusia.

Santoso, Singgih. 2003. SPSS versi 10, Mengolah Statistik Secara Profesional. Cek.IV.Jakarta: Elex Media Komputindo.

------------------. 2004. SPSS Statistik Multivariat, Buku Latihan. Cet. III. Jakarta: Elex Komputindo.

Sembiring, M. Gorky. 2009. Mengungkap Rahasia dan Tips Manjur: Menjadi Guru Sejati. Yogyakarta: Best Publisher.

Sugiyono. 2002. Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Surayin. 2001. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Bandung: Yuama Widya.

Surya, Mohamad. 2004. Bunga Rampai Guru dan Pendidikan. Jakarta: PT Balai Pustaka.

Susilo, H. 2009. Tips Menjadi Guru. Yogyakarta: Diva Press.

Thoifuri. 2008. Menjadi Guru Inisiatu. Jakarta: Resail Media Group.

Tilaar, H.A.R. 1998. Beberapa Agenda Reformasi Pendidikan Nasional dalam Perspektif Abad ke-21. Jakarta: Indonesia Tera.

Tiro, Muhammad Arif. 2000. Dasar-Dasar Statistik. Makassar: Makassar State University Press.

-----------. 2002. Statistika Retribusi Bebas. Makassar: Andira Publisher.

Yusak, Burhanuddin. 1998. Administrasi Pendidikan untuk Fakultas Tarbiyah Komponen MKNK




DOI: https://doi.org/10.26618/almaraji.v3i2.5196

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Al-Maraji' : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. View My Stats