STRATEGI PEMERINTAH DAERAH DALAM PEMBERDAYAAN KELOMPOK TANI DI DESA LASIAI KECAMATAN SINJAI TIMUR KABUPATEN SINJAI

Jursang Jusrang, Andi Luhur Prianto

Abstract


 

 The purpose of research is to find out how the local governments in the strategy to empower the farmer in the village of Lasiai, District East Sinjai, Regency of Sinjai. This type of research is qualitative and descriptive type of research is phenomenological, with 15 informant people. Sources of data in this research is data of primary and secondary data, data collection techniques in this study is observation, interviews, documentation and FGD conducted directly by researchers. Technical analysis the data in this study is the reduction of data, serving data and verification and validation method the data in this study is a triangulation of sources, methods and triangulation time. The results showed that the local government strategy empowerment of farmers group with indicators such as using SWOT analysis is Strength, Weakness, Opportunity and Threat indicators using SWOT analysis to determine the internal and external factors in the local government to empower farmer groups so that the self-reliance of farmer groups in the village Lasiai.

 

Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui bagaimana strategi pemerintah daerah dalam pemberdayaan kelompok tani di Desa Lasiai, Kecamatan Sinjai Timur, Kabupaten Sinjai. Jenis penelitian adalah deskriptif kualitatif dan tipe penelitian ini adalah fenomenologis dengan informan 15 orang. sumber data dalam penelitian ini adalah data primer dan data sekunder, teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah observasi, wawancara, dokumentasi dan FGD yang dilakukan secara langsung oleh peneliti teknik analisi data dalam penelitian ini adalah reduksi data, sajian data dan verifikasi dan teknik pengabsahan data dalam penelitian ini adalah triangulasi sumber, triangulasi metode dan triangulasi waktu. Hasil penelitian menunjukkan bahwa strategi pemerintah daerah dalam pemberdayaan kelompok tani dengan indikator yaitu menggunakan analisis SWOT yaitu Strenght, Weakness, Opportunity Dan Threat dengan indikator menggunakan analisis SWOT untuk mengetahui faktor internal maupun faktor eksternal pemerintah daerah dalam melakukan pemberdayaan kelompok tani sehingga terwujudnya kemandirian kelompok tani di Desa Lasiai.


Keywords


strategy; government; empowerment; farmers; strategi; pemerintah; pemberdayaan; kelompok tani groups

Full Text:

PDF

References


Marrus, S, K. 2002. Desain Penelitian Manajemen Strategik, Jakarta : Rajawali Press.

Pickton, W. D dan Wright S. 1998. What’s SWOT In Strategic Analysis?. Strategic Change, 7(2), 101-109.

Rangkuti, F. 2005. Teknik Membuat Perencanaan Bisnis Dan Analisis Kasus. Jakarta : PT Gramedia Pustaka Utama

Suharto, Edi. 2005. Membangun masyarakat memberdayakan rakyat; kajian strategis pembangunan kesejahteraan sosial dan pekerja sosial, Bandung : Refika Aditama.

Dokumen :

UU No 23 Tahun 2014 dalam Pasal 1, Tentang Pemerintahan Daerah

Peraturan Menteri Pertanian No. 273/KPTS/OT.160/4/2007 tentang tentang Pedoman Pembinaan Kelembagaan Petani, Jakarta




DOI: https://doi.org/10.26618/ojip.v2i1.39

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Otoritas : Jurnal Ilmu Pemerintahan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Creative Commons License

Otoritas : Jurnal Ilmu Pemerintahan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
 
View My Stats